Akce

 

Na Kvalitě Paliva Záleží

Během zimních měsíců mohou mít dieselové automobily po chladné noci potíže s nastartováním. Nejčastějším problémem bývá ucpaný palivový filtr, umístěný mezi palivovou nádrží a motorem. Dojde-li k jeho ucpání, motor nemůže být zásobován dostatečným množstvím paliva a vozidlo může mít problémy se startováním.

Kvalita paliva v zimním období je důležitá

Vysoká kvalita pohonných hmot pro správné fungování motoru je důležitá po celý rok. V zimním období je pak velmi důležité dodržování zimních parametrů motorové nafty. Palivový filtr u dieselových motorů může být totiž během zimy ucpán krystalky parafinů. Odkud se berou? Dieselová paliva jsou složena z uhlovodíků, zejména parafinů. Při nízkých teplotách se začínají tvořit krystaly parafinu a postupně se usazují. Čím je teplota paliva nižší, tím více krystalů parafínu se vytvoří. Velké krystaly parafinů mohou ucpat sítko vstřikovacího čerpadla. Proto se do motorové nafty přidávají přísady (aditiva), které tvorbě velkých krystalů zabraňují a usnadňují tak dieselovému palivu v zimním období snadněji procházet palivovým filtrem při studeném startování.

Všechna dieselová paliva prodávaná v zimním období musí splňovat požadavky dané planou normou na kvalitu pro zimní období.

Nejpozději od 16. listopadu a až do 28. února jsou na všech čerpacích stanicích Shell v České republice v prodeji dieselová paliva Shell FuelSave Diesel a Shell V-Power Diesel v zimní specifikaci (třídy F).

Dieselová paliva třídy F musí splňovat tzv. teplotu filtrovatelnosti (CFPP) do -20 °C. Při nižších teplotách vyloučené parafiny již mohou ucpat palivový filtr a znemožnit jízdu vozidla s naftovým pohonem.

Podle čeho zákazník pozná, co tankuje v zimě?

U dieselového paliva, které řidiči tankují, by měli věnovat pozornost specifickému parametru – teplota filtrovatelnosti (viz výše). Tento údaj si mohou ověřit na certifikátu kvality přímo na čerpací stanici. Na něm je popsána kvalita nabízeného paliva. Na čerpacích stanicích Shell se můžete na teplotu filtrovatelnosti zeptat přímo naší obsluhy na nádvoří nebo v prodejně.

Co dalšího je důležité?

Mnohdy si zákazníci během zimy stěžují na špatnou kvalitu motorové nafty, ale vlastní problém často spočívá úplně jinde. Mohou se objevit situace, kdy dochází k poruchám i přesto, že dieselové palivo dosahuje vysokých hodnot teploty filtrovatelnosti. Kromě poruch souvisejících s baterií, mohou potíže způsobovat i jiné faktory než kvalita paliva:

  1. Nečistoty v palivovém filtru
    Při provozu automobilu se na filtru mohou shromažďovat drobné nečistoty. Zanesený filtr omezuje průtok paliva do motoru. Přítomnost nečistot vede k dřívějšímu zanesení filtru – a to i při vyšších teplotách než je nejnižší teplota filtrovatelnosti.
  2. Voda v palivovém filtru
    Při provozu automobilu se na palivovém filtru usazuje voda z palivového systému. Při teplotách pod bodem mrazu se voda mění v krystalky ledu. Krystalky usazené na filtru, podobně jako nečistoty, omezují množství paliva vháněného do motoru. A podobně jako nečistoty jsou důvodem k dřívějšímu ucpání filtru.
    Je na místě si uvědomit, že voda se do paliva dostává ze vzdušné vlhkosti, která je ve vzduchu nad palivem v nádrži. Voda se může s palivem dostat do filtru a ten se může v zimním období při teplotách i mírně pod bodem mrazu ucpat vytvořenými krystalky ledu.
  3. Konstrukce palivového systému
    Testy prováděné na různých značkách vozidel s dieselovými motory ukazují, že konstrukce palivového systému má vliv na potenciální nepojízdnost automobilu při nízkých teplotách. Mezi faktory, které mají vliv na pojízdnost vozu mimo jiné patří: umístění palivového filtru, vyhřívání palivového filtru, zpětné vedení paliva, které nebylo spotřebováno při vstřiku, konstrukce palivové nádrže nebo způsob, jakým jsou uloženy trubky vedení paliva.

Tipy pro řidiče

  • Před zimou zkontrolujte míru znečištění palivového filtru. Je-li to nutné, vyměňte ho.
  • Udržujte svou nádrž plnou. Více paliva v nádrži znamená méně místa pro vodní páru ze vzduchu. Při nízkých teplotách se vodní pára mění ve vodu. Méně vody znamená méně vodních krystalů v palivu, což přispívá ke stabilnějšímu prostředí v ranních hodinách.
  • Tankujte dieselová paliva s odpovídajícím standardem kvality pro zimní období, tj. paliva s teplotou filtrovatelnosti do -20 °C nebo nižší. Hodnotu tohoto parametru si můžete ověřit v místě prodeje, když si u obsluhy čerpací stanice vyžádáte certifikát kvality.
  • Je-li to možné, parkujte v garáži, v blízkosti budovy či v místě, kam po ránu svítí slunce. Tím pomůžete udržet vyšší teplotu paliva.